”Samspillet mellom bank og mennesker er med på å holde distrikts-
norge levende. Banken skal ikke bygge alene, det gjøres sammen med kundene. Det er kunden som gir oss mulighet til å bidra, vi er avhengig av hverandre. Det å være hovedsponsor for Tonstad IL er å regne som rene sjarmøretappen for Banken. Det er viktig for oss å støtte et idrettslag som står så sterkt og er så gode på å forene generasjoner, næringsliv og politikere på Tonstad.” forteller Pål Hompland, Leder for privatmarked hosBanken

På en sur og kald desemberdag ble vi varmt mottatt med genuine smil og stor glede av Pål Hompland og Leonora Kvinlaug, da vi kom til Banken sitt hovedkvarter i Kvinesdal.
Pål Hompland er Leder for privatmarked i Banken og
Leonora Kvinlaug er Kunderådgiver og Bankens ansikt utad i filialen på Tonstad.
Banken har siden 1870 vært med å støtte opp om lokalt næringsliv, og bidratt til vekst og trivsel i bygd og by og har i dag 34 ansatte fordelt på 5 filialer beliggende i
Kvinesdal, Kristiansand, Lyngdal, Flekkefjord og Tonstad.
Banken, Tonstad og opplevelsen
”Tonstad er nesten i en egen klasse når det gjelder det å verne om lokalmiljø og næringsliv,” sier Hompland
engasjert, og fortsetter: ”Det å være tilstede på Tonstad er svært viktig for oss, for å holde åpne kontor og skape møteplasser for økonomisk rådgivning. Hvor målet er at våre råd og løsninger kan være med på å realisere
drømmer. Om det er din første bil eller bolig du drømmer om, om du trenger kapital til å starte egen bedrift, eller ønsker å planlegge for pensjonist-tilværelsen, så kan vi hjelpe deg på veien.”

Mandag, tirsdag og torsdag er bankfilialen på Tonstad åpen. Tar du turen innom møtes du av et varmt smil og et ”Hva-kan-jeg-hjelpe-deg-med-blikk” fra Kunderådgiver Leonora Kvinlaug. Tonstadfilialens hjerte føler hun har blitt omfavnet av Sirdølene da hun lattermild og litt stolt forklarer: ”Det merkes at folk begynner å kjenne bilen min, for en periode jeg lånte samboerens bil så var det flere som lurte på om jeg ikke var på jobb.” Kvinlaug forteller videre at å jobbe på Tonstad er veldig hyggelig. Det er alltid folk som kommer innom de dagene jeg har åpent, og skal jeg på ferie så har de ofte kontroll på når jeg kommer tilbake.
Det viser at Banken har gjort noe riktig, de har skjønt det, og ikke minst de på Tonstad setter pris på personlig service. I en mer og mer digitalisert verden er personlig service, det å ha tilgang til og kunne se personen du snakker med, som gir deg råd eller hjelp til å løse det du spør om når det gjelder økonomi, er noe
betryggende. Du får svar fra din personlige rådgiver og du ser de faktisk bryr seg om å finne den beste løsningen for deg.

Leonora blir litt tankefull før hun sier: ”Personlig service. Det å kunne hjelpe folk til å finne en best mulig løsning og gi dem en god opplevelse i banken, er det det
handler om for meg.” Man ser at hun mener det. Hun oser av passion og trygghet da hun fortsetter: ”Samtidig stopper ikke samfunnsansvaret vårt med sponsing og gaver, det å gi gode råd til unge og gamle, og tilrettelegge for en sunn økonomi er noe av det viktigste vi driver med.”

Banken Academy
Hvert år avholder vi Banken academy for 10.trinn på Kvinesdal ungdomsskole.
”Her får elevene gruppevis lært om ulike temaer som; hvordan starte egen bedrift, mobilbank, bankID og vipps, sparing, forsikring, BSU og boligdrøm, studielån og
budsjett, og svindel. I etterkant får elevene tid til forberedelse, før de deretter presenterer tildelte tema til sine klassekamerater,” forklarer Leonora i Banken
”Dette er en smart måte å lære på. Elevene engasjeres og får med seg kunnskap de kan bruke resten av livet,” sier Pål, leder for privatmarkedet i Banken Kvinesdal Sparebank.
Elevene føler seg bedre forberedt på fremtidige utfordringer, som studietid og første boligkjøp. Med arrangementer som dette er Banken en svært viktig støttespiller for lokal ungdom. Gjennom å styrke deres kunnskap og selvtillit i økonomisk selvtillit bygger Banken også en sterkere og mer bevisst generasjon
– en investering som gagner hele lokalsamfunnet.
18-års samtalen
18-års samtalen er noe vi kaller inn ungdommer til når de blir 18 år. Da får de en gjennomgang av privatøkonomi/dagligbank, sparing, hvordan boliglån og billån funker, forsikring, svindel og kredittkort. Spesielt viktig i denne alderen når foreldrene har hatt kontroll på alt tidligere, og de nå skal stå på egne ben. Noen er kanskje studenter og får stipend og studielån, andre blir lærlinger og får en inntekt de aldri har hatt tidligere. Da er det spesielt viktig å legge grunnlaget for gode og sunne økonomiske vaner.
” Vi kommer over tilfeller daglig hvor det tydeliggjøres at både unge og godt voksne har behov og nytte av en samtale om bank og økonomi. Typisk tendens vi ser er at om du tjener mer, så bruker du tilsvarende mer. Så høy inntekt trenger absolutt ikke å bety god økonomi. Alt handler om prioriteringer, og gode vaner. Og når man ikke lærer om grunnleggende økonomi på skolen, så blir det enda viktigere at foreldre og bank tar ansvar.” sier Leonora

Banken og Tonstad IL
Hvordan er det å være hovedsponsor for Tonstad IL?
”Å være hovedsponsor for Tonstad IL er fantastisk!” forteller Pål glad, før han fortsetter imponert: Dere er profesjonelt drevet. Andre bør se til Tonstad IL. Det er gøy og et viktig samarbeid for begge parter.”
Bankens visjon er dine drømmer -vår utfordring, og det jobber de for at du skal oppnå hver dag. Stoltheten man føler når man som liten kommer inn Banken for første gang for å tømme sparegrisen. Gleden av å ha kjøpt sitt første hus eller bil ved hjelp av Banken, eller starter opp ditt eget firma.
Det er gode følelser som gjør drømmer til virkelighet. Banken sørger også for at Tonstad IL realiserer drømmer, med sin støtte. Følelsen av tilhørighet,
samhold og stolthet når man tar på seg drakten med
Tonstad IL på brystet for første gang, vi mot verden klar for å kjempe for Tonstad. Eller treffe blink etter blink, 5 rett ned og hører jubelen når man kaster seg på
stavene for å komme seg i mål. Drømmen om å bli best mulig starter lokalt.
Uansett idrett, kjenne varmen fra foreldre, besteforeldre, venner og kjente som heier på deg fordi du bor der du bor.
Da vi etter en halvtimes tid forlater Banken ut i den sure desemberdagen er det, med en god dose stolthet over å ha Banken med på laget, varmen fra de ansatte som huskes. Pål og Leonora tar farvel med varme, latter og smil og jeg tenker at etter så kort tid er vi allerede på fornavn. Det er akkurat det som er Bankens styrke,
varme, interesserte mennesker som vil ditt beste. Du får din egen kontaktperson og blir tatt på alvor. Den gode varme servicen lever fortsatt i Banken. Og den varmen knuser uten tvil enhver kald desemberdag.
Tonstad IL
